Dlaczego warto pracować z dzieckiem w domu używając aplikacji Kokolingo? I co na to metodyka pracy logopedycznej z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym?
Kokolingo jest aplikacją logopedyczną, która przenosi dziecko w magiczny świat głosek, gwarantując mnóstwo zabawy oraz, co najważniejsze, czas spędzony z dzieckiem podczas nauki ma wymiar rodzinny. Co więcej, ćwicząc poprawną wymowę, która ma swoje przełożenie na rożne aspekty komunikacyjne dajemy dziecku i rodzicowi poczucie dobrze spędzonego ze sobą czasu. Kokolingo daje nieograniczone możliwości gier w które tak naprawdę może grać nawet cała rodzina! Daje to dziecku ogromne poczucie wsparcia, poczucie, że towarzyszymy mu w codziennej pracy nad prawidłową artykulacją. Praca z głoskami staje się ciekawa, a czas spędzony z papugą Koko i Piratem Kazikiem jest bezcenny. Kto nie chciałby mieć takich przyjaciół? Pamiętajmy, że Papuga Koko i Pirat Kazik to prawdziwi przyjaciele, którzy zostają z nami przez całą przygodę i przemierzają z nami labirynt dźwięków mowy. By owocnie pracować z dzieckiem, my dorośli, musimy pamiętać o podstawowych, metodycznych zasadach.
Podczas pracy z dzieckiem dorosłych obowiązuje kilka bardzo ważnych zasad
Dorośli mają tendencję do mówienia o tym, co dla nich jest jasne. Dziecko jednak nie zawsze zrozumie, o co nam chodzi. Aby upewnić się, że dziecko zrozumiało nasz komunikat wystarczy poprosić je, aby powtórzyło to co ma zrobić własnymi słowami. Dzięki temu uzyskamy pewność, że nasz komunikat został poprawnie zrozumiany.
I my słuchamy uważnie logopedów, kiedy tłumaczą i pokazują jak tworzy się dana głoska – razem z dzieckiem słuchajmy wskazówek logopedy, używajmy zalecanych rekwizytów, takich jak lusterko, aby dokładnie i w zrozumiały dla dziecka sposób pokazywać jak realizuje się prawidłowo daną głoskę.
Dorośli często odwołują się do zjawisk, które są im znane. Mówią na przykład: „nie jedz soli, bo jest słona”. Dla dziecka stwierdzenie „sól jest słona” nie znaczy nic. Żeby zrozumieć pojęcie, potrzebuje ono konkretu, czegoś namacalnego, czego może doświadczyć. Im więcej prób związanych z doświadczeniem, tym bardziej materiał staje się zrozumiały, co więcej każde doświadczenie przyczynia się do kształtowania i rozbudzania wyobraźni u dziecka.
Dziecko nie wie co to jest aparat artykulacyjny, narządy mowy, apeks języka, ale...może samo poczuć wibracje podczas wymawiania głosek dźwięcznych, może doświadczyć pracy przepony podczas ćwiczeń prawidłowego toru oddechowego – pozwólmy dzieciom na eksperymenty i zdobywania doświadczeń płynących z ciała – to w terapii logopedycznej niezwykle istotne!
Rodzice często wyznaczają dziecku dogodny dla siebie czas, do którego musi się ono dostosować. Pamiętajmy, że dziecko – tak jak my – też może być zmęczone albo mieć gorszy dzień. Należy zapytać dziecko o samopoczucie, zaprosić do ćwiczeń,podziękować za pracę. Pozwólmy dziecku wybrać ćwiczenie (w Kokolingo ten wybór jest bardzo szeroki! Wykorzystajmy to!). Dziecko powinno mieć wpływ na wybór zadania, dzięki temu staje się czynnym uczestnikiem i ma namacalny wpływ na swoją naukę poprzez zabawę.
Dziecko nie zawsze ma ochotę na to samo, co dorosły. Zdarza się, że nasz pomysł na zajęcia z dzieckiem nie trafia w zainteresowania dziecka. Zmuszanie do wykonania ćwiczenia, które przygotowaliśmy często przynosi efekt odwrotny. Pracując z dzieckiem w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym zawsze trzeba być otwartym na zmianę ćwiczenia. Dlatego tak ważnym jest posiadanie kilku ćwiczeń dostosowanych do zainteresowań przedszkolaka, które zawsze znajdują aprobatę u dziecka.
Praca z dzieckiem w domu nie może być nudna i sztywna. Dziecko potrzebuje ćwiczeń zmiennych tzn, mieszanych. Nie możemy wymagać od 3 lub 4 latka, aby siedział nieruchomo i z zaangażowaniem wykonywał polecenia podczas trwającej 45 minut sesji terapii logopedycznej. Percepcja dziecka w tym wieku pozwala na 15-25 minut pracy. Pamiętajmy, że przy pracy logopedycznej są to częstozajęcia 1 na 1. Dlatego ważnym jest, aby zmieniać ćwiczenia, a jeżeli wymaga tego sytuacja zrobić krótką przerwę.
Każdy logopeda powinien znać dziecko z którym współpracuje. Taki wywiad powinien być zrobiony z opiekunami prawnymi dziecka. Nie tylko diagnoza jest ważna, ale również informacje na temat samego dziecka. Ważnym jest posiadać informację np. jak dziecko radzi sobie z porażką, jak pracuje w oparciu o motywację itp. Mocne i słabe strony są kluczowe w dobrze materiału do ćwiczeń.
W aplikacji logopedycznej Kokolingo możemy wybrać i dostosować poziom trudności materiału, a dziecko zawsze dostaje pozytywną informację zwrotną – to zapewnia duży poziom motywacji i chęćdo regularnej pracy!
Zamiast tego pokazujemy, mówimy, jak coś zrobić lub wykonujemy zadanie wspólnie – w ten sposób dziecko uczy się odpowiedzialności za wykonywaną pracę. I jest z siebie bardzo dumne! Pozwólmy na samodzielność!
Jesteśmy przy dziecku, gdy wykonuje zadanie. Przypominamy dziecku, że nie chodzi o szybkość wykonania zadania, a dokładność. Lepiej jest wykonać mniejszą ilość zadań niż większą w niedbały sposób.
W terapii wad wymowy (dyslalii) ważna jest zarówno regularność wykonywania zalecanych ćwiczeń logopedycznych, ale też, a nawet przede wszystkim precyzja, jakość wykonywania ćwiczeń, czy to podczas ćwiczeń oddechowych, ćwiczeń artykulacyjnych, ale też na materiale sylabowym i słownym.
Dzięki temu dowiadujemy się, jak dziecko rozumie dane zagadnienie. Kluczem do zrozumienia i porozumienia z dzieckiem jest bycie prawdziwym i autentycznym w swych zamiarach. Dziecko musi mieć poczucie bycia wysłuchanym! Dlatego bardzo ważnym jest dopytywanie dziecka jak rozumie zadanie, z czym miało problem, co było łatwe. Sama obserwacja nie wystarcza. Rozmowa z dzieckiem jest dopełnieniem pracy i wyznaczeniem wektorów dalszej pracy.
Pracując z dzieckiem nigdy nie powinniśmy się spieszyć. Musimy zagwarantować tyle czasu, ile dziecko potrzebuje. Ważnym jest, aby podczas pracy nie było bodźców, które będą dekoncentrowały dziecko. Jeżeli pracujemy z dzieckiem w jego pokoju, a jest tam przedmiot, który sprawia, że dziecko nie może się skupić to po prostu pozbądźmy się go. Pamiętajmy, aby starać się doprowadzić dziecko do normalnego tempa pracy, odpowiedniego do jego wieku, o ile nie ma innych przesłanek, które to uniemożliwiają
Należy sobie uzmysłowić,że jest wiele dzieci, które lepiej pracują, gdy są motywowane. Powinniśmy zawsze dostrzegać chęć podjęcia wykonania zadania i następnie samą pracę. Mimo, że dziecko wykona niepoprawnie zadania, powinno być wzmocnione poprzez pozytywny komentarz logopedy lub rodzica/opiekuna. Należy zawsze omówić z dzieckiem wykonane ćwiczenia. Podczas tego zabiegu wskazujemy jego silne obszary i wyznaczamy ścieżkę rozwoju.
Terapia logopedyczna to wielkie wyzwanie, sprawmy, aby przez stałą motywację, była dla dziecka świetną zabawą, która wspiera poczucie własnej wartości, uczy wytrwałości i wspiera rozwój!
Przerwy są bardzo istotne w pracy z dzieckiem. Dziecko potrzebuje ich ze względu na ograniczone możliwości percepcji. Z drugiej strony przerwa jest istotna ze względu na potrzeby fizjologiczne człowieka. Pamiętajmy, aby dokonywać przerwy po zakończonym ćwiczeniu, a nie w trakcie. Dziecko wykonywujące zadanie jest w momencie najwyższej koncentracji i nie należy tego procesu przerywać.
Czas spędzony z dzieckiem jest niezwykle ważny.Dzięki stałemu monitorowaniu postępów wiemy, z czym dziecko sobie radzi, a nad czym należy jeszcze popracować. Możemy podnieść jego samoocenę, nadrobić zaległości, ugruntować osiągnięte umiejętności. Stała praca z dzieckiem oparta o stałe dni i godziny współpracy z dzieckiem pomoże wypracować nawyk regularnego uczenia się. Pamiętajmy, iż dziecko w wieku przedszkolnym lub wczesnoszkolnym nie ma motywacji wewnętrznej. Dziecko ćwiczy, podejmuje zadania, głównie z dwóch powodów tj,: zajęcia są atrakcyjne lub nauczyciel/logopeda jest lubiany przez dziecko. Przedszkolak nie jest świadomy, że poprawna wymowa jest dla niego na tyle ważna, że widzi już teraz sens jej poprawy. Należy dziecku stopniowo ukazywać sens i zastosowanie zdobytej wiedzy w życiu codziennym. Należy pamiętać,że na tym etapie kluczową kwestią jest liczba zajęć, a nie ich długość. Lepsze rezultaty przyniosą dwa lub trzy krótkie ćwiczenia w ciągu dnia niż godzina poświęcona raz w tygodniu.
To co? Ruszamy ku logopedycznej przygodzie?:)
https://www.kokolingo.plAutor: Michał Drab, Katarzyna Łuszczak